Kamis, 12 November 2015

Hiperhidrosis axillary Rawatan Panduan

Hiperhidrosis axillary Rawatan Panduan

Hiperhidrosis axillary merujuk kepada terlalu aktif berpeluh ketiak. Ini dianggap penyebab rasa malu di depan banyak orang dewasa kerana peluh dan bau yang meningkat. Walau bagaimanapun, ia tidak perlu untuk menyebabkan pengeluaran sosial. Terdapat banyak pilihan untuk rawatan axillary hiperhidrosis.

Terdapat banyak sebab-sebab yang menyebabkan peluh berlebihan, termasuk metabolik, saraf, emosi, dan haba. Walau bagaimanapun, ia diketahui berlaku pada individu yang sihat. Punca sebenar keadaan perubatan ini tidak diketahui sepenuhnya, bagaimanapun, ahli-ahli sains perubatan sedang berusaha untuk pelbagai rawatan.

Kedai ubat yang paling dan pasar raya menjual antiperspirants di kaunter. Ini mengandungi aluminium klorida yang menghalang saluran peluh dari berfungsi. Antiperspirants di kaunter perlu sentiasa menjadi pilihan rawatan pertama kerana ketersediaan serta-merta. Jika mereka tidak bekerja, terdapat antiperspirants preskripsi. Mereka diperbuat daripada aluminium klorida hexahydrate, yang merupakan versi yang lebih kuat daripada kedai membeli yang.

Beberapa profesional perubatan menetapkan ubat-ubatan oral untuk rawatan. Ubat-ubatan seperti glycopyrrolate (Robinul generik), mencegah berpeluh. Walau bagaimanapun, seperti kebanyakan ubat-ubatan oral, terdapat kesan-kesan sampingan negatif. Ubat ini biasanya hanya disyorkan untuk individu yang mempunyai kes-kes yang teruk hiperhidrosis.

Terdapat rawatan lain juga yang boleh digunakan. Sesetengah individu memilih untuk suntikan Botox. Suntikan Botulism toksin ke dalam ketiak menghalang kelenjar peluh daripada berfungsi dengan betul. Kaedah ini baru-baru ini telah mendapat kelulusan daripada Amerika Syarikat Pentadbiran Makanan dan Dadah. Pembedahan boleh dilakukan, tetapi ia sering berisiko dan dianggap keputusan yang lepas. Pakar Bedah menghapuskan sebahagian daripada saraf yang bertanggungjawab untuk mewujudkan peluh. Prosedur ini dipanggil simpatektomi toraks. Walau bagaimanapun, adalah berisiko tinggi kerana pesakit boleh membangunkan paru-paru dan jantung.

Hiperhidrosis axillary tidak hanya membawa kesan fizikal, tetapi orang-orang psikologi juga. Individu dengan keadaan ini sering mempunyai kebimbangan, tekanan, dan kemurungan. Dengan banyak penyelesaian untuk jenis ini keadaan, ia membolehkan orang untuk menjalani kehidupan normal. Secara peribadi, saya menggunakan ubat rumah berpeluh dengan mengikuti panduan dalam talian yang bekerja untuk saya, dan anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenainya pada pautan laman web saya di bawah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar