Kamis, 12 November 2015

Panduan Caveman untuk Makanan dan Kesihatan Badan

Panduan Caveman untuk Makanan dan Kesihatan Badan

Terdapat apa-apa bilangan rancangan penurunan berat badan dan program kecergasan disediakan untuk sesuai dengan hampir mana-mana tahap kegembiraan karena menderita. Bagi sebahagian besar, rancangan penurunan berat badan menekankan kompleks diet yang tinggi karbohidrat / rendah lemak, makanan tegas, kawalan bahagian, dan sekatan kalori yang teruk. Oh, dan ia juga membantu jika anda mempunyai gen yang baik kerana, suka atau tidak, beberapa masalah mengawal berat badan kita adalah keturunan. (Ini bukan untuk mengatakan bahawa anda hanya perlu meratapi hakikat bahawa semua orang dalam keluarga anda kelebihan berat badan dan menghibur diri dengan satu lagi kek coklat.)

Kita diberitahu bahawa cara terbaik untuk mengisi tanpa mengisi keluar adalah untuk makan banyak (6-11 kali sehari) roti gandum dan bijirin, beras, jagung, dan pasta. Fiber (boleh didapati dengan mudah dalam bijirin penuh yang disebut terdahulu atau dalam makanan tambahan), mereka berkata, meningkatkan fungsi gastrousus, merendahkan kolesterol, mempercepatkan penghapusan, membantu mengawal berat badan dengan mengurangkan pengambilan kalori.
Kita harus mengelakkan lemak haiwan tepu kerana "makan lemak membuat anda lemak" dan telur (kecuali bagi orang kulit putih) kerana kuning telur boleh meningkatkan tahap kolesterol dan membahayakan hati kita. Untuk hasil yang terbaik, kita digesa untuk makan tiga kali makan (atau enam hidangan kecil) sehari dan amaran terhadap memuat melangkau waktu makan (kerana tidak mengambil makanan menyebabkan metabolisme perlahan, tahap tenaga yang lebih rendah, ketagihan gula dan risiko binging masa depan) atau makan di antara waktu makan (kerana daripada risiko terlebih makan dan kerana makanan yang kita makan untuk makanan ringan cenderung untuk menjadi kurang berkhasiat). Malah, ia akan menjadi satu idea yang baik, kita diberitahu, untuk menjaga diari semua yang kita makan dan mengira setiap kalori.

Dari segi kecergasan, kita digesa untuk membazirkan tenaga kami dalam latihan kardio (sekurang-kurangnya 30 minit sehari, tiga kali seminggu - tetapi lebih adalah lebih baik) dan latihan kekuatan dengan tekanan (bergurau) di mengangkat kepada kegagalan (tentang perkara di mana anda boleh melakukan tidak lebih) melalui urutan stesen yang memerlukan keahlian aktif di gimnasium atau pusat kecergasan, sebaik-baiknya dengan pelatih peribadi, dan satu jam atau lebih setiap sesi.
TETAPI ...

Terdapat alternatif. Mark Sisson, seorang atlet yang berdaya saing yang serius, berkata, "Saya berlari dan bicycled beribu-ribu batu setiap tahun, diangkat di gimnasium beberapa hari seminggu, terbentang seperti gila setiap hari .... Saya dikorbankan, mengalami dan menderita kerana saya benar-benar percaya ia adalah perlu untuk mencapai tanpa lemak badan yang sihat, cergas .... kesetiaan saya kepada kecergasan teruk terjejas kesihatan saya. " Sisson telah menghabiskan beberapa dekad yang lalu meneroka apa yang ia benar-benar bermakna untuk menjadi, patut kuat, kurus, sihat dan bahagia manusia. Menggunakan khayalan (tidak benar, hanya membayangkan) manusia primitif dipanggil grok, Sisson telah membangunkan pemakanan dan kecergasan program yang dia panggilan "Rangka Tindakan primitif."

Grok seorang pemburu / pengumpul yang boleh nampak pecah kekuatan atau kelajuan menyelamatkan nyawanya apabila dia terpaksa kadang-kadang, mengesan haiwan letih selama berjam-jam sekali-sekala, memanjat pokok, mengangkat barang yang berat, dan secara amnya mempamerkan dengan baik tahap -rounded kecergasan yang menyediakan persediaan untuk semua situasi. Para penghuni gua itu (sebenarnya, kita tidak tahu jika grok tinggal di dalam gua atau tidak Tetapi dia mungkin tidak tinggal di sebuah ladang berpecah-peringkat.) Diet termasuk daging - seberapa banyak yang dia boleh membunuh dan menjalankan - lemak haiwan, apa-apa telur dia dapat mencari, kacang dan buah beri, buah-buahan dan sayur-sayuran. Beliau meneruskan 'hari raya atau kelaparan' jenis pelan makan - makan seberapa banyak yang dia mahu apabila ia boleh didapati, puasa pada ketika apabila makanan adalah sukar didapati. Dia bimbang banyak tentang kalori atau kolesterol, walaupun dia mungkin bimbang dari semasa ke semasa tentang di mana makanan seterusnya akan datang dari.

Lebih menarik lagi, walaupun tuntutan fizikal yang kuat kadang-kadang gaya hidup dan kekurangan sekali-sekala makanan, grok mungkin menikmati lebih lapang dan kualiti masa bersama keluarga daripada banyak rakan-rakan moden beliau. Rangka Tindakan primitif, berdasarkan kajian Sisson itu, menekankan yang tinggi lemak / protein sederhana / diet karbohidrat rendah yang digunakan dalam makanan intuitif dan sekali-sekala (makan apabila anda lapar) dengan sekali-sekala segera dibuang dalam untuk membantu penurunan berat badan. "Jangan bimbang tentang kawalan bahagian, makanan tegas, senaman fanatik atau keluarga kecenderungan genetik," kata Sisson. "Sekatan Kalori dengan senaman yang melampau membawa dengan begitu kegagalan jangka panjang."

Menurut Primal Bllueprint, lemak tepu harus utama sumber kalori pemakanan (dari makanan haiwan). Lemak tepu seperti memandu evolusi manusia / kemajuan fungsi otak selama dua juta tahun. Ia menggalakkan metabolisme lemak cekap, mengawal berat badan dan tahap tenaga yang stabil. Faktor risiko utama untuk penyakit jantung sebenarnya Sindrom metabolik, didorong oleh lebihan Polyunsaturated Fatty Acids, tidak mencukupi Omega-3, karbohidrat tinggi, insulin yang berlebihan (dari gula dan kanji) dan gaya hidup terlalu tertekan.

Sisson mengambil pendekatan sungguh-sungguh sama dengan kecergasan fizikal. Program beliau menggunakan tiga jenis senaman sama dengan orang-orang yang grok dan keluarganya mungkin telah digunakan:

Bergerak yang kerap Pada Pace Slow
Ini termasuk berjalan kaki, berbasikal, berenang, berjalan kaki, bermain dan kardio mudah yang meningkatkan kadar nadi anda untuk 55-75% daripada maksimum untuk 2-5 jam seminggu.

Mengangkat barang yang berat
Menurut rancangan itu, perkara yang berat anda akan mengangkat tubuh anda sendiri seperti yang anda pergi melalui regimen latihan yang termasuk pushups, pullups, squats, menekan atas dan papan itu 1-3 kali seminggu selama 7-60 minit.

Sprint
Habis-habisan usaha berjalan, berbasikal, berenang, atau mendayung tiada tempoh lebih daripada sepuluh minit setiap 7-10 hari.

Ini "gua" (atau cavewoman) pendekatan untuk mengawal berat badan dan kecergasan fizikal adalah satu pendekatan rasa sesuatu yang luar biasa yang boleh dilakukan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar