Kamis, 12 November 2015

Persefahaman Qi, Vital Force Kehidupan Kita

Persefahaman Qi, Vital Force Kehidupan Kita

Ramai yang mempunyai satu perkataan yang bermakna tenaga dan merujuk kepada bidang bio-bertenaga di dalam badan manusia. Perkataan-perkataan seperti chi atau qi (Bahasa Jepun Bahasa Cina /), prana (India), dan ruah (Hebrew), semuanya difahami sebagai tenaga kehidupan (penting untuk survival) yang merupakan sebahagian daripada SEMUA yang hidup. Mengetahui sumber yang unik kita sendiri Qi membolehkan kita untuk lebih memahami kesihatan kita. Qi dipecahkan kepada 3 jenis: 1. Ibu Bapa, 2. Acquired, & 3. Diwarisi

Ibu Bapa Qi dianggap Qi asal yang kita warisi dari ibu bapa kita; juga dikenali sebagai "pra-bersalin" Qi yang kita peroleh ketika lahir. Kesihatan ibu bapa kita (pada konsep), ibu kita semasa mengandung & menyampaikan (ibu-ibu yang mengambil dadah, di bawah tekanan yang teruk, hidup gaya hidup yang melampau, atau kehamilan trauma juga menyumbang berkualiti rendah Qi), dan ayah (orang-orang yang banyak minum & asap mempunyai sperma rendah kualiti) menentukan kualiti Qi kami.
Acquired Qi yang diperolehi dalam hidup kita; juga dikenali sebagai "selepas bersalin". Berasal dari makanan yang kita makan, air dan udara yang kita bernafas. Diet miskin, alkohol yang berlebihan dan pencemaran alam sekitar semua menyumbang kepada kesihatan yang kurang baik, walaupun kita dilahirkan dengan Qi ibu bapa kuat dan sihat.
Diwarisi Qi dikaitkan dengan dari sumbangan para keluarga dan menjelaskan genetik turun-temurun dan kadang-kadang boleh melangkau generasi.
Qi, seperti wang dibelanjakan, disimpan dan dilaburkan.
Akaun Deposit (Ibu Bapa Qi) digunakan kadang-kadang dalam kes kecemasan. Jika ia tidak digunakan (disediakan atas) Selalunya, "kadar faedah" boleh menjadi sangat munasabah. Penggunaan teruk habis diwarisi qi akaun (Sarang Telur).
Akaun Semasa (Sindrom Qi) meliputi hari kami kepada penggunaan tenaga hari dan berubah-ubah mengikut keperluan harian, sedang habis & diperbaharui kerap. Pengurangan yang berterusan (terlebih belanja) menarik deposit bentuk (ibu bapa) akaun.
Sarang Telur (Diwarisi Qi) berbeza mengikut sekali gus individu yang tidak boleh ditambahkan kepada dan sekali ia habis, anda sedang "berpecah". Orang yang lahir dengan miskin diwarisi Qi mengalami penyakit kongenital. Dari masa ke masa, penyimpanan ini secara beransur-ansur menghakis. TCM sifat-sifat penuaan dan menopaus untuk pengurangan secara beransur-ansur itu. Tidak banyak yang boleh dilakukan tentang diwarisi tahap Qi, tetapi diperoleh Qi menguatkan tahap tenaga keseluruhan.
Ringkasnya, kita semua perlu bekerja pada menjaga Qi pada prestasi baik untuk kesihatan maksimum. Apa perubahan kepada gaya hidup kita, seperti mengambil herba adalah keutamaan dalam TCM untuk merawat disharmonies. Sudah tentu, tidak ada herba yang baik, bur herba tertentu boleh menjadi baik untuk anda, terutamanya jika ia adalah orang-orang yang diperlukan untuk menangani ketidakharmonian tertentu. Walaupun fakta bahawa semua orang telah pelbagai keperluan, terdapat undang-undang alam itu, jika rosak akan mengakibatkan kesan untuk kesihatan mental dan / atau fizikal. Tidur, makan, bernafas dan menjalankan segala menyumbang kepada kuasa hidup yang vital kami.
Tidur - 8 jam atau lebih adalah penting. Keletihan konsisten memerlukan tidur tambahan. Badan sembuh sendiri antara 10:00-2:00 tetapi tubuh manusia boleh bertolak ansur tengah malam - 6:00 tidur Deep (betul) berlaku pada waktu ini dan ia adalah apabila badan membuat pembaikan penting. Catnaps Petang yang besar untuk menambah jam untuk tidur anda jika permintaan terhadap tenaga anda adalah tinggi, atau pulih daripada penyakit.
Makan-bukan pilihan. Metabolisma kami adalah malar. Cuaca dan alam sekitar keadaan yang melampau boleh mengubah metabolisme. Dalam bahagian awal hari, sistem penghadaman kita berada pada prestasi utamanya; Oleh itu, makanan yang besar perlu dimakan semasa sarapan pagi dan makan tengah hari. Makan malam harus berkhasiat dan cahaya kerana ia adalah pada waktu petang (apabila sistem penghadaman melambatkan), tetapi cara Barat kita mengamalkan bertentangan dengan tepat. Terdapat ramuan herba yang direka untuk diambil perkara pertama pada pagi untuk menggunakan tenaga penghadaman. Makan malam lewat walhal.
Pernafasan - postur yang lemah, kurang bersenam yang betul, pekerjaan yang memerlukan duduk konsisten, semua bertanggungjawab untuk bernafas miskin. Wanita cenderung untuk memegang perut mereka dalam, yang seterusnya menghalang diafragma (kawalan pernafasan) daripada digunakan dengan betul. Penggunaan tanpa meninggalkan paru-paru sama ada tidak dipenuhi sepenuhnya atau dikosongkan, dan organ-organ di dalam perut dilucutkan urut pati dari pernafasan.
Latihan - bergantung kepada jantina, umur dan perlembagaan ditakrifkan sebagai jenis yang betul. Ketiga pertama kehidupan meminta senaman yang berlebihan, usia pertengahan perlu menggunakan mengharmonikan dan peraturan, manakala usia tua harus bergantung kepada meditasi dan santai. Badan anda juga menentukan jumlah dan jenis yang sesuai. Lemah dan sakit pulih orang / perlu menggunakan lembut senaman kawasan fokus dan tidak mengurangkan sumber melalui terlalu keras.
Perkara pertama yang diterbitkan di http://blogcritics.org/scitech/article/understanding-qi-our-vital-life-force/

Tidak ada komentar:

Posting Komentar